Unettoman apukeinot

| 0 comments

Pitäisi jo nukkua, mutta ajatukset pyörivät vinhasti. Keho ei osaa asettua aloilleen. Ja kun uni vihdoin tulee, herää kesken unen muistelemaan tekemättömiä töitä.

Kuulostaako tutulta? Kaikilla meillä on aikoja, jolloin uni ei tule helposti tai aamuyö kuluu heräillessä. Useimmiten asialle voi tehdä jotain.

Koska moni kursseillani käynyt on saanut apua nukahtamiseen tai heräilyyn, päätin koota tähän listan unettoman apukeinoista. Moni vinkki saattaa olla tuttu, mutta joukossa on varmasti uusiakin.

1. Nukkumaan mennessäsi juurruta ja rauhoita kehosi skannaamalla se päästä varpaisiin. Tarkkaile vaan rauhassa miltä tuntuu  päälaella, kasvoissa, keskivartalolla, käsivarsissa ja jaloissa. Voit pysähtyä myös jokaiseen sormeen ja varpaaseen erikseen.

2. Ankkuroi huomiosi hengitykseen. Voit halutessasi laskea hengityksiä aina uloshengityksellä esimerkiksi 30:stä kohti nollaa, tai toistuvasti viidestä yhteen. Hengitys saa olla sellainen kuin se on, voit tarkkailla sitä kuten vaikkapa meren aaltoja heikalla.

3. Yritä pysyä hereillä tai pitää silmät auki. Moni ahdistuu uskoessaan, että on ”pakko nukkua” tai ”pitäisi olla jo unessa kuten kaikki muutkin”. Entä jos yritätkin pysyä hereillä?

4. Jos heräät keskellä yötä, etkä pian nukahda, nouse ylös ja tee hetki jotain pientä (käsityötä, ristikkoa..). Älä kuitenkaan laita kirkkaita valoja päälle. Sitten palaa sänkyyn ja tarvittaessa kohtiin 1-3.

5. Ennen nukkumaan menoa siirrä kaikki ärsykkeet ja tekniset laitteet pois makuuhuoneesta. Pimennä ja viilennä makuuhuonetta. Älä katso televisiota tai tietokoneen/puhelimen ruutua tuntiin ennen nukkumaan menoa (tai käytä sinisen värisävyn poistavaa sovellusta).

6. Kevyt liikunta ja hiilihydraattipitoinen iltapala, sekä lämmin suihku tai kylpy rentouttavat myös ennen pehkuihin painumista.

7. Rentoutus- ja meditaatioharjoitukset, luonnossa liikkuminen ja kosketus laskevat stressitasoa jo päiväsaikaan, jolloin illallakin on helpompi rentoutua.

Mitä näistä kokeilet tänään illalla? Jaa myös omat vinkkisi kommenteissa!

Ps. Lisää unirytmistä myös aiemmassa postauksessani Oletko kiuru vai pöllö?

jack-russel-611626_640

 

 

 

 

(Visited 33 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.