Tue keskittymiskykyä lempeydellä

Oletko huomannut, että nykyään on entistä vaikeampi pitää mieli ja suunta kirkkaana? Huomio harhautuu todella helposti kännykän, tietokoneen tai television syövereihin. Ympäröivät vaatimukset, haasteet ja sisäinen suorittaja hajottavat keskittymistä. Huomiosta tulee lyhytjänteistä tai pinnistelevää.

Keskittymisellä voidaan tarkoittaa montaa asiaa. Toisaalta pitkäkestoista huomion pysymistä tietyssä asiassa, mutta toisaalta myös pitkäjänteisyyttä palata tärkeisiin asioihin. Miten voisi luoda pidempikestoista, vakaata pohjaa elämälle, jos keskittymiskyky herpaantuu jatkuvasti? Miten siis keskittyä, jos ei osaa keskittyä?

Muistatko, mikä on sinulle tärkeää, mihin haluaisit keskittyä? Jos et, tai jos se välillä unohtuu – kuten minulla -tarvitset hetkiä itsesi kuunteluun. Jotta muistat, mikä on itselle tärkeää. Jotta voit tehdä päätöksiä tehdä tai olla tekemättä jotain, raivata tilaa, sulkea puhelimen, keskittyä olennaiseen.

Meditointi on yksi tapa kuunnella sisintään. Harjoituksesta voi kuitenkin helposti tulla myös suoritus, jos soimaa itseään siitä, että huomio ei pysy hengityksessä tai on tällä viikolla meditoinut vain kerran.

Mieti, millä tavalla puhut mielessäsi tai millaisia ohjeita kuuntelet kun meditoit tai joogaat? Minusta on esimerkiksi helpompaa antaa huomion ”levätä” hengityksessä kuin ”keskittyä” hengitykseen. Annan itselleni lepotauon muistamisesta ja suunnittelemisesta, lepään hengityksessä. Kun ajatus harhautuu, on houkuttelevampaa palata lepäämään kuin pinnistellä keskittymään. Joogatessa on mukavampaa esimerkiksi ”antaa kehon löytää tähän hetkeen oikea asento” sen sijaan, että tavoittelee ulkoista muotoa tai jotain mitä viime viikolla (tai vuonna) teki. Harjoituksen jälkeen mieli on selkeämpi, alitajunnasta pulpahtelee esiin muistutus siitä, mikä on nyt tärkeää.

Mieli toimii jännällä tavalla. ”Rentoudu!” ja ”keskity!” harvemmin toimivat. Lempeät sanat ja itsemyötätunto auttavatkin yllättäen pysähtymään, keskittymään ja löytämään sen mikä oli kadoksissa. Tietoinen läsnäolo tuo laajemman kuvan, mutta myös yksityiskohdat paremmin esille.

Millainen sisäinen kannustus auttaa sinua keskittymään olennaiseen?

Ps. Lempeää keskittymistä harjoitellaan myös su 13.10. kurssilla, mukaan mahtuu vielä muutama nopea!

Photo by vision webagency on Unsplash

(Visited 32 times, 1 visits today)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Solve : *
4 × 16 =