Pois puun ja kuoren välistä

| 0 comments

”Oon kyllä saanut sun viestin, mutta en ole ehtinyt vastaamaan. 

Nyt on paljon asioita, jotka pitää saada tehtyä ennen lomaa.

Kaikilla täällä on kauhea kiire.”

Kuulostaako tutulta? Tuntuuko siltä, että olet puun ja kuoren välissä – ja lomaan asti (jos sellaista on) on puurrettava täysillä?

Et ole yksin.

Mikä on oikeaa kiirettä?

Kaikki tietävät, että kiire nostaa stressitasoja ja sitä kautta vaikuttaa hyvinvointia vähentävästi. Uni vaikeutuu, verenpaine nousee, unohtelu lisääntyy. Deadline voi auttaa tavoitteeseen mutta välillä deadlineja on liikaa.

Moni kokee, ettei voi vaikuttaa kiireeseensä. Että on pakko noudattaa aikatauluja ja tavoitteita, jotka joku muu on asettanut. Tai jotka on itse aiemmin asettanut. Että kaikki asiat ovat tärkeitä ja kiireellisiä.

Mutta onko tämä totta?

Kysy itseltäsi, olisiko osa asioista vähemmän kiireellisiä? Voisiko tilannetta ja tavoitteita arvioida uudelleen? Onko kiire itse asiassa tottumusta tai ilmapiiriä – ja itse asiassa voisit hyvinkin pitää pidemmän lounaan, lähteä ajoissa töistä ja siirtää osan hommista huomiselle tai loman jälkeen?

ohikiitävä auto lumimaisemassa

kuva&copyright: Olli-Pekka Lehtinen

Priorisointi vapauttaa

Ratkaisu löytyy suunnittelusta ja priorisoinnista.

Usein tuntuu, että suunnitteluun ei ole aikaa. Pitää vain tehdä nämä asiat äkkiä pois alta! Mutta suunnittelu säästää sinulta aikaa ja voimavarojasi.

Aloita viikko miettimällä mikä on tärkeää. Aloita päivä tekemällä tärkeimmät työt. Sovi muiden kanssa, mitä priorisoidaan nyt.

Kaikkea ei kukaan ehdi.

Nosta oma riittävä lepo, ruoka ja hauskanpito tärkeysjärjestyksessä ylös. Oma jaksamisesi on tärkeää. Virkeänä myös priorisoit paremmin.

Rentoa ja kiireetöntä joulukuuta!

**

Ilmainen Hidastamon Rennompi arki -minikurssi alkaa tammikuussa. Tilaa kolmiosainen sähköpostikurssi itsellesi täältä ja varmista kiireettömämpi uusi vuosi!

(Visited 4 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.