Nukkumistakin parempi keino palautua

| 2 Comments

Olet varmaan huomannut, kuinka unen ja palautumisen merkityksestä on ruvettu puhumaan entistä enemmän? Mitä teet jos nukkuminen ei suju tai kaipaat tehokasta palautumiskeinoa päivääsi? Jaan tässä blogitekstissä sinulle hermostoa rauhoittavan ja luovuutta edistävän menetelmän.

Vastaa unta

Monet taiteilijat ja tiedemiehet Dalísta Einsteiniin ovat hyödyntäneet mikrotorkkuja oivallusten synnyttämisessä. Unen ja valveen välissä ihminen on rento, mutta hereillä. Ennen syvää unta aivot siirtyvät loogisen ajattelun beta-aalloista hitaampien alfa-aaltojen tilaan.

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan aamuihmiset ovat luovimmillaan illalla, iltaihmiset aamulla? Syyksi on psykologi Emma Seppälän mukaan arveltu, että silloin heidän aivonsa ovat juurikin tuossa uneliaassa ja rennossa alfa-aaltojen tilassa. Tämä supertietoisuudeksikin nimetty tila on todella hyödyllinen sekä palautumisen että luovuuden kannalta. Mutta miten pääset tuohon tilaan kun haluat?

Joogapiireissä tuo tila tunnetaan yoga nidrana, mikä usein suomennetaan joogin uneksi. Myös syvärentoutus-termiä käytetään. Yoga nidra-harjoituksia on monenlaisia, mutta yksinkertaisimmillaan keho ja mieli saatetaan kehoskannauksen ja/tai mielikuvaharjoitusten avulla syvärentoutuneeseen tilaan.

Itse löysin yoga nidran paljon valvomista sisältäneen vauvavuoden aikana. Väitteen mukaisesti puolen tunnin yoga nidra todella tuntui vastaavan useamman tunnin unta – sen verran rento ja virkistynyt usein harjoituksen jälkeen oli, ja edelleen on. Yoga nidra auttaa myös nukahtamisvaikeuksissa.

Kuuntele Youtubesta syvärentoutus.

Herättää luovuuden

Niin sinä kuin minäkin varmasti tarvitsemme luovia ratkaisuja arjessamme – töissä ja kotona. Onnellisuustutkimusta kirjassaan Elä onnellisemmin kokoava Emma Seppälä nostaa yhdeksi tärkeäksi tekijäksi luovuudelle ei-minkään tekemisen. Hän kertoo, että on tärkeää tehdä jotain joutilasta ja merkityksetöntä tai  olla hiljaa paikallaan. Tuo aika auttaa meitä palautumisen lisäksi löytämään luovia ratkaisuja jatkuvan pohdinnan sijaan.

Hiljaa paikallaan, sehän kuulostaa meditaatiolta! Toki voit pysähtyä monella tavalla, mutta sekä meditaation että yoga nidran hyödyistä on paljon tieteellistä tutkimusta (mm. täällä). Yoga nidra on loistava mahdollisuus yhdistää syvä rentoutuminen meditaatioon. Rentona, mutta tarkkaavaisena olet läsnä hengitykselle ja kehon tuntemuksille. Ja rentoutumisen jälkeen voit aloittaa päivän uudelleen virkeämpänä, avoimena uusille ideoille.

Mitä uutta opit tästä blogitekstistä? Kerro kommenteissa!

Lue myös: Minun joogani

Photo by Irina on Unsplash

 

(Visited 822 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Kiitos Sanna hyvästä kirjoituksesi ja itse syvärentoutuksesta. Se oli paikallaan ja teki niin hyvän ja rauhallisen pysähdyksen päivään.
    Ohjaan itse seniorijoogaa ja lopetan tunnin aina vastaavaan rentoutukseen. Tämä tuntui jotenkin paremmalta ja sain paljon kehitettävää ja uusia asioita omaan harjoitukseen.
    Terveisin Timo

  2. Hei Timo! Kiitos palauttesta, onpa ihana kuulla, että tekstistä ja äänitteestä oli iloa 🙂
    Se on kyllä totta, että vaikka itse ohjaisi, muiden ohjauksesta saa ideoita omaan tekemiseen.
    Itse olen saanut paljon iRest Yoga Nidra-suuntauksesta, johon suosittelen lämpimästi tutustumaan!
    Aurinkoista syksyä, Sanna

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.