Miten kevennät kuormaasi?

| 0 comments

Törmäsin Herkkyyden voima -kirjassa (Heli Heiskanen, Origo Nova) mielenkiintoiseen teemaan, kuormitusmalliin.

En ollut aiemmin tullut ajatelleeksi, kuinka ylikuormitus voi jäädä päälle ja muuttua tavaksi. Vaikka olen helposti innostuva, ja juuri siksi opetellut hidastamaan, kuormitusmalli avaa ilmiötä laajemmin.

Liikunnan yhteydessä puhutaan nykyään paljon palautumisen merkityksestä. Fyysisestä ylikuormituksesta on haittaa kunnolle. Sama pätee henkiseen kuormitukseen.

Mistä kuormitusmalli tulee?

Kuormitusmalli syntyy Heiskasen mukaan lapsuuden mallien lisäksi mm. koulu- ja työelämäkokemuksista ja yhteiskunnan muuttuneista vaatimuksista.  Syitä on muitakin, Heiskanen esittelee mm. psyykkisiä suojakuoria, jotka johtavat ylikuormitukseen.

Kuormituksen keventämisen alkuaskel on mielestäni sama kuin muussakin hidastamisessa: pysähtyminen. Pieni, ja säännöllinen.

Kuormituksen keventäminen

Onko tämä nyt tärkeää ja välttämätöntä? Miten voin valita toisin ja keventää taakkaani? Mikä auttaa hidastamaan? Olisiko tekemisen sijaan pelkkä oleminenkin arvokasta?

Herkät ihmiset kuormittuvat muita helpommin, joten muiden tahdin mukaan toimiminen ei kannata. Rentoutuminen, meditaatio ja itsemyötätunnon harjoittelu auttavat tutkitusti stressinhallinnassa.

Vaikka rentoutus- ja meditaatioäänitteitä on paljon tarjolla, ihan elävä ohjaus ja muiden seurassa harjoittelu tuntuvat erilaiselta, ja tukevat kotiharjoittelussa. Sain sen itse jälleen todistaa viime viikonloppuna ihanassa joogatyöpajassa. Samasta syystä haluan tarjota pitkästä aikaa myös iRest-ohjausta.

Kevennetään kuormaa!

(Visited 49 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.