Minun joogani

| 1 Comment

Muistatko sellaisen aamun, kun olet herännyt unesta muttet vielä aivan hereillä? Et vielä aivan muista kuka olet ja missä olet tai mitä tänään pitäisi tehdä, mutta olo on rento ja mukava. Ei ole kiirettä nousta, olet vain.

Entä hetken lomalla, ehkä auringossa – kun olet tehnyt yhden asian etkä aloittanut vielä toista? Kahden tekemisen välissä. Olet vain.  Olet ehkä myös miettinyt miten tuon tilan voisi saavuttaa keskellä arkea?

Lähestyvän joogafestivaalin kunniaksi ajattelin jakaa oman kokemukseni asiasta. Moni yhdistää joogan fyysiseen harjoitukseen, mutta alunperin kyse on ollut mielen harjoittamisesta. Teen jooga-asanoita silloin tällöin, mutta minun joogani on enimmäkseen makoilua.

Jooga nidra on meditointia,  joka tehdään unen ja valveen välitilassa. Moni pitää tuota tilaa ihmisen luonnollisena olotilana. Emme ole täysin unessa emmekä täysin valveilla. Rationaalinen mielemme rauhoittuu ja alitajunta ja syvempi viisaus pääsee paremmin esiin.

Reilu vuosi sitten olin äitiyslomalla, toipumassa aikamoisesta univajeesta. Harjoitin vipassana-meditaatiota lähes päivittäin. Sitten törmäsin jooga nidraan, josta minulla oli kokemuksia aiemminkin. Nyt se tuntui heti omalta.

Syvärentoutukseksikin kutsuttu jooga nidra on paljon muutakin kuin rentoutumista. Se on luonnollisessa olotilassa olemista, kehon ja mielen tuntemusten, tunteiden ja ajatusten tarkkailua – meditaatiota. Egon ääni hiljenee ja kuulemme kehomme viestejä herkemmin. Pieni etäisyys arkeen auttaa näkemään asiat selkeämmin. Annamme itsemme levätä mutta samalla olemme tietoisia siitä mitä tapahtuu.

kuva: kris krüg

Heräilevää porukkaa. Kuva: kris krüg

Kuten joogasuuntauksia, jooganidrojakin on erilaisia. Taustalla on vanhoja intialaisia filosofioita – mm. tantra, jooga ja buddhalaisuus. Harjoittamani iRest Yoga Nidra pohjaa näiden lisäksi vahvasti nykypsykologian tietoon siitä, mikä rauhoittaa hermostoa ja luo meille voimavaroja.

Useimmat ohjaukset sisältävät intention luomisen (sankalpa), kehon skannauksen, tuntemusten ja niiden vastakohtien kokemista sekä visualisaatiota. iRest eroaa muista muutamalla tavalla. Ohjaaja ei kerro mitä tunteita tai mielikuvia osallistujan tulisi kokea. Lisäksi iRest korostaa omakohtaisten turvallisuutta ja hyvinvointia lisäävien mielikuvien luomista. Siitä onkin ollut erityisen paljon hyötyä erilaisista sairauksista ja traumoista kärsivien parissa. Mutta se hyödyttää ketä vain.

iRest pohjaa vahvasti osallistujan omaan kokemukseen ja elämän vastaanottamiseen sellasena kuin se on. Harjoituksen loppupuolella osallistujat voivat myös tutkia egon, minuuden ja tietoisuuden kokemuksia.

Minulle jooga nidra iRestin muodossa on tarjonnut jatkuvia oivalluksia ilman että oikeastaan ”teen” mitään. Säännöllinen loikoilu ja ohjausten kuunteleminen auttavat lepäämään riittävästi, kuuntelemaan herkemmin itseäni, muistuttaen tärkeistä asioista ja avoimuudesta elämää kohtaan.

Ja vaivihkaa olemiseni maailmassa on muuttunut.  Annan useammin itselleni luvan tuntea niin kuin tunnen. Löydän tapahtumista riippumatonta onnea ja rauhaa helpommin. Olin ennenkin mielestäni suvaitsevainen, mutta nyt ymmärrän erilaisuutta paremmin. En takerru tavoitteisiin tai yritä hallita elämää niin paljon kuin ennen.

En elä jatkuvassa nirvanassa enkä tiedä onko se tavoitteenakaan. Erilaista elämä kuitenkin on. Siinä on yhtä aikaa entistäkin enemmän sekä värejä että rauhaa.

Ps. Silmätyyny on loistava lisärentouttaja yoga nidrassa ja nukahtamisessa. Itse käytän tätä laventelin tuoksuista tyynyä ja suosittelen sitä lämpimästi. Jos tilaat silmätyynyn tämän linkin kautta, saan pienen provision sen hinnasta. Kiitos 🙂

(Visited 23 times, 1 visits today)

One Comment

  1. Pingback: Miksi Hidastamo? | Hidastamon blogi

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.