5 avainta kiireettömyyteen

| 0 comments

Seurasin ilolla sitä, kuinka some ja sähköposti hiljeni pääsiäiseksi. Tuntui, että kaikki olivat oikeasti lomalla – lepäämässä ja rentoutumassa.

Viime aikoina olen pohtinut paljon ilmiötä nimeltä kiire. Ensin Rennompi arki -kurssia ja laajemmin Aikalisä-valmennusta varten. Mitä enemmän olen asiaa pyöritellyt, sitä enemmän uskon, että kiire sijaitsee enimmäkseen mielessämme.

Kuten vanha viisaus toteaa: Maailmaan menoon emme aina voi vaikuttaa mutta omaan mieleemme kyllä.

Kiire on subjektiivinen kokemus. Sprintteri pitää vauhdista mutta tarvitsee palautumista. Pitkänmatkan juoksija häiriintyy sprintterin tavoitteista.

Hetkellinen hoppu ei ole haitaksi. Pidempikin projekti voi tuoda voimaa kunhan on riittävästi palautumisaikaa. Jatkuva katkeamaton kiire on haitallisinta terveydelle.

Kiireen tuntuun vaikuttavat niin ympäristön rytmi kuin ulkopuoliset vaatimukset. Mutta eniten toimintaamme ohjaavat omat tunteemme ja ajatuksemme edellä mainituista – ja pitkälti tiedostamattomat uskomukset siitä millainen on hyvä työntekijä/ihminen/kansalainen/ystävä… Käsitykset siitä, minkä tekeminen on arvokasta ja saa viedä aikaa.

Kun nämä tulevat näkyviksi, niiden on myös mahdollisuus muuttua. 

key-123554_1280

Maailmahan on ajaton ja aika ihmisen luoma käsite. Kun oppii tarkkailemaan mielen tarinoita etäämmältä ja kuuntelemaan kehoaan ja hiljaisuutta, löytää ajattomuuden kokemuksen. Verkkovalmennusta suunnitellessani olen erityisesti kiinnittänyt huomiota kiireeseen ja tehokkuuteen liittyvien ajatusten ja uskomusten tunnistamiseen sekä sisäisen rauhan löytämiseen.

Mutta mitä voisit tehdä nyt heti? Elämme kuitenkin sen ihmisen luoman ajan mukaan. Meillä on toiveita ja tarpeita, ja kaikilla sama määrä aikaa.

Ajanhallintaan on tehty erilaisia oppaita vuosikymmeniä. Moni tietää, että puhelin kannattaa sulkea jos haluaa keskittyä ja sähköposteja ei kannata avata ensimmäisenä aamulla.  Oma näkökulmani ajanhallintaan ei liity tehokkuuden vaan riittävän levon edistämiseen. Kun suunnittelee, ja valikoi mitä tekee – jää enemmän aikaa levolle ja rentoutumiselle. Yleensä tulee olleeksi tehokas kaupan päälle. 

5 avainta kiireettömyyteen

1. Suunnittelu

Ennakoi se mitä voit. Mitä haluat tehdä tänään, töissä tai kotona? Tai viikonloppuna, ensi viikolla? Voit seurata jokaista ärsykettä, mutta jos haluat tehdä joitain asioita stressaamatta, mieti paljonko ne vaativat aikaa, valmistautumista ja missä järjestyksessä mitäkin tapahtuu. (Ja varmista, että muutkin osalliset saavat osallistua suunnitteluun tai ainakin tietävät mitä on tulossa.)

2. Itsetuntemus

Auttaa Sinua suunnittelussa. Onko Sinulla taipumusta poukkoiluun, kärsimättömyyteen, kiltteyteen tai viilaamiseen? Onko ei:n sanominen vaikeaa? Jos et tunnista, kysy muilta. Kun tiedät aikasyöppösi, osaat ottaa ne huomioon ja pyrkiä sopivampaan tempoon.

3. Tietoisuustaidot

Auttavat Sinua itsetuntemuksessa. Ole läsnä siellä missä olet. Huomaa jos mieli karkaa muualle tai jos teet jotain muuta mitä suunnittelit. Näin käy kaikille, mutta voit palata alkuperäiseen tai vaihtaa suunnitelmiasi tietoisesti. Läsnäolo ja keskittyminen harjaantuu. Mielenhallinnastakin voi puhua mutta ennemmin puhun siitä, että tulee tietoiseksi mielensä liikkeistä ja valitsee sitten vapaammin.

4. Rutiinit

Rutiinit ovat automatisoitunutta toimintaa, joka ei vaadi meiltä niin paljon kuin uuden tavan opettelu. Luo rytmiä ja työpäivään ja arkiviikkoon, joka helpottaa ja vapauttaa aikaa muuhun. Jottei joka päivä tarvitse miettiä mitä laittaisi ruoaksi tai mitä tekisi ensimmäiseksi töissä. Minkä asian voit tehdä vain kerran viikossa sen sijaan että teet sen päivittäin? Tai toisin päin?

5. Sitkeys ja lempeys

Kaikki kompastelevat ja tekevät virheitä (niistä oppii!). Kiireettömyys on jokapäiväinen valinta, joka on toisina päivinä vaikeampi tehdä. Mitä useammin siihen tarttuu, sitä helpommaksi se tulee. Kuulostele myös omaa sopivaa suhdettasi suunnitteluun ja keskittymiseen – yllätyksille ja sivupoluillekin saa olla aikaa!

 

 

 

 

(Visited 9 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.