Hidastamisen tapoja

| 1 Comment

Osaatko hidastaa? Uskallatko pysähtyä?

Vai koetko elämän ihmettelyn vähän huvittavana, kuten mindfulness-retriitille osallistunut Helsingin Sanomien toimittaja?

Kaikki eivät kärsi kiireestä eikä hidastamisen tarvitse tarkoittaa täyskäännöstä.

Suosittelen kuitenkin hidastamisharjoituksia jos

  • etsit onnellisuutta, rauhaa tai hyvinvointia
  • painit pienempien tai isompien haasteiden kanssa
  • on vaikea rauhoittua ja uni ei tule
  • arki tuntuu suorittamiselta
  • kalenteri näyttää liian täydeltä
  • syöt mitä sattuu
  • elämän tarkoitus on (tilapäisesti tai pidempään ollut) hukassa

Pysähtyminen tekee myös ihan hyvää myös vaikkei mikään ylläolevista kolahtaisi.

Miten sitten hidastaa? Ja miten se on mahdollista keskellä kiireistä arkea kun ei ehdi mökille tai retriitille? Seuraavista voi olla apua:

  • Tauot. Päiväunet. Erilaiset työskentelyä ja taukoja aikatauluttavat sovellukset, kuten Timerloop.
  • Meditaatio. Monet kokevat meditaation (aloittamisen tai jatkamisen) vaikeana. Lupaan kertoa täällä blogissa vinkkejä meditoinnin helpottamiseen.
  • Itsensä kuunteleminen ja hoitaminen.
  • Kännykän kotiin jättäminen tai somerajoitin, kuten Chromen Stay Focusd.
  • Ajankäytön suunnittelu. Inspiraatiota voi hakea esim. Go Lightly -blogissa kotona työskenteleville annetuista neuvoista.
  • Avun pyytäminen.
  • Erilaiset hidastamista tukevat palvelut, kuten Hidastamo 🙂

Palaan näihin teemoihin syksyn mittaan!

 

(Visited 15 times, 1 visits today)

One Comment

  1. Pingback: Valittu kiire | Hidastamon blogi

Vastaa

Required fields are marked *.