Herkän ihmisen muistilista

| 1 Comment

Varsinkin nuorempana hämäännyin väkijoukoissa kuuntelemaan muiden juttuja. Aistin muiden tunnetilat helposti. Nälkä tuntuu nopeasti. Hajuaistini on liiankin hyvä. Välttelen melua, ostoskeskuksia ja väkivaltaisia elokuvia. Olin myös herkkä lapsi – en niinkään ujo.

Erityisherkkyys on ollut esillä mediassa paljon viime aikoina. Psykologi Elaine Aronin perusteos aiheesta on suomennettu vasta viime vuonna. Erityisherkkien yhdistykseen ja facebook-ryhmiin tulvii lisää jäseniä.

Olen jo vuosia mm. jättänyt Hesarin tilaamatta ja uutiset katsomatta, ja muutenkin suojannut tunne- ja aistiherkkää itseäni. Mutta vasta Aronin kirjan lukeminen sai ymmärtämään herkkyyttä kokonaisvaltaisemmin. Tässä tekstissä tietoa erityisherkkyydestä sekä omien kokemuksieni pohjalta koottu vinkkilista.

Herkkyys on synnynnäinen hermostollinen piirre. Herkkä ottaa vastaan muita enemmän aisti-informaatiota ja prosessoi sen tarkemmin.Liialliset ärsykkeet, kuten melu, kirkkaat valot ja tunneristiriidat taas saavat herkän helposti ylivirittyneeksi. Osa herkistä on enemmän extro- kuin introvertteja.

Herkkyys ei ole sairaus vaan ominaisuus n. 20% väestöstä. Sitä tavataan myös eläimillä. Piirre on säilynyt evoluutiossa, koska se on hyödyllinen. Herkkien kyky intuitioon, pohdiskeluun ja tunteiden aistimiseen on Aronin mukaan ollut olennainen mm. neuvonantajien, pappien ja parantajien tehtävissä.  Hyötyä lienee myös siitä, että haistaa savun tai kuulee tantereen jytisevän ennen muita.

Kuva&copyright: Olli-Pekka Lehtinen

Kuva&copyright: Olli-Pekka Lehtinen

Tarkoitus ei ole nostaa herkkiä jalustalle tai väittää, että muut eivät pystyisi empatiaan tai maailman tarkkaan havainnointiin. Aie on parantaa kaikkien ymmärrystä erilaisuudesta, joka joillekin näyttäytyy herkkänahkaisuutena, hankaluutena tai ujoutena.

Kun aloin tulkita lapsuuttani ja elämääni herkkyyden valossa, moni vaikealta tuntunut asia sai selityksen. Vaikka olen oppinut elämään herkkyyden kanssa ja huomannut usein olevan helpompaa mennä pelkoja kohti, piirteen myöntäminen toi lisää armollisuutta itseä kohtaan.

Herkkyyden tunnistanut tietää olevansa normaali. Herkkyydestä on myös etua monissa asioissa, esimerkiksi auttamistyössä ja päätöksenteossa. Vivahteiden ja kauneuden taju on rikkaus.

Erityisherkälle olennaista on suojata itseään liialliselta virikkeiden määrältä ja työnteolta. Ihmissuhteissa opetellaan pitämään huolta myös omista tarpeista eikä vain muiden. Toiset herkät taas tarvitsevat tukea, etteivät erakoidu.

Löysin herkkyydestä taas yhden syyn sille, miksi olen niin kiinnostunut rentoutumisesta ja hidastamisesta.

Itsen päästäminen helpommalla ja riittävä lepo on tärkeää siksikin, että herkät sairastuvat muita helpommin jos eivät suojaa itseään ylivirittyneisyydeltä. Maailmalta ei tarvitse sulkeutua, sillä meillä on paljon annettavaa, muttei osallistuta liikaa ja uuvuta sitten.

On myös tärkeä muistaa, että yksikään herkkä ei ole pelkästään herkkä. Ja että jokainen ihminen on erilainen, oli herkempi tai ei.

Muistilistan vinkit sopivat erityisesti ulospäinsuuntautuneille herkille, mutta kuka tahansa voi poimia listasta itselleen sopivia asioita: 

  1. Ala oman itsesi ystäväksi. Toivo itsellesi hyvää ja toimi sen mukaan. Sinulla on lupa säädellä tekemisen ja ärsykkeiden määrää.
  2. Lepää tarpeeksi. Opettele sanomaan ei. Kehtaa lähteä ylitöistä, juhlista ja tapahtumista siinä vaiheessa kun tuntuu, että olisi kivempaa olla kotona tai nukkumassa.
  3. Säästä voimavarojasi. Helposti innostuva ja elämyshakuinen lähtee mukaan kaikkeen. Työn, perheen, järjestö- ja harrastustoiminnan lomaan (tai tilalle) tarvitaan myös aikaa ei-minkään tekemiseen.
  4. Syö ja juo riittävän usein. Vaikka muilla ei olisi vielä nälkä ja leimautuisit eväshiireksi – saavatpahan mallia itsestä huolehtimisesta 🙂
  5. Harjoittele ja uskalla. Älä anna herkkyyden liikaa rajoittaa elämääsi. Mikä auttaisi menemään väkijoukkoon tai esiintymään? Musiikin kuuntelu? Ystävä? Totuttele pikku hiljaa kuin olisit menossa kuumaan veteen kylpyyn.
  6. Opettele tuntemaan itsesi ja tunnistamaan tarpeesi. Miltä tuntuu, kun on liian väsynyt tai nälkäinen? Mitä toivot silloin? Mikä on vain uskomusta ja mikä on totta? Entä mitä toivot elämältä? Vanheneminen usein auttaa, mutta erilaisten terapioiden, luovan tekemisen tai meditaation avulla voit edistää kysymykseen vastaamista.
  7. Opettele löytämään hiljaisuus ja sisäinen rauha. Meditoi, joogaa tai liiku luonnossa. Tee sitä, mikä rauhoittaa.
  8.  Lisätietoja erityisherkkyydestä löydät ao.  linkeistä. Jälkimmäisissä voit myös testata herkkyytesi:

Rauhallista joulunaikaa herkille ja kaikille muillekin!

Ps. Järjestän keväällä hyvää palautetta saaneen iRest-meditaation iltakurssin torstaisin 15.1. alkaen. Kurssille voi 31.12. asti ilmoittautua ennakkohintaan 70 euroa (norm. 90 euroa). Tervetuloa eheyttävän levon pariin!

(Visited 94 times, 1 visits today)

One Comment

  1. Pingback: Miksi Hidastamo? | Hidastamon blogi

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.