Hereillä unessa: Virkeämpää syksyä!

| 0 comments

Pitäisi liikkua ulkona valoisan aikaan.

Pitäisi syödä terveellisesti. 

Pitäisi nähdä ystäviä.

Lehdet pursuavat vinkkejä syysväsymyksen ehkäisyyn. Monia Suomen syksy nukuttaa ja ahdistaa, ja ajaa aurinkolomille. Toiset taas eivät saa unta syyskiireiltään.

Miten pysyä hereillä syksyllä? Miten muistaa levätä tarpeeksi? 

Mitä yoga nidra  opettaa hereillä olemisesta?

Nukkuva kissa

Photo credit: Kevin Dooley via photopin cc

On monenlaista hereillä oloa. Voi olla virkeä ja hereillä. Tai silmät auki ja aivot unessa. (Tai tosijoogi – mieli hereillä kehon nukkuessa.)

iRestiä esitellessäni kerroin yoga nidran olevan sanaleikki. Joogin uni viittaa siihen, että joogi on hereillä kaikissa tietoisuuden tasoissa. Joogin uni on itse asiassa koko todellisuus. Ja ”ei-joogi” on ihan unessa myös hereillä ollessaan. Ei läsnä, ei tietoinen tunteistaan ja valintojensa syistä.

”Pitäisi”-tehtäviä puurtaessaan ohittaa helposti väsymyksen merkit ja unohtaa, että ihminen tarvitsee myös lepoa. Väsynyt ei hereillä ollessaan ole hereillä ja asiat alkavat unohtua, tavarat tippua käsistä jne.

Itseään kuunteleva ihminen löytää helpommin lepäämisen ja tekemisen tasapainon. Oletko pohtinut mitkä ovat Sinun ensimmäisiä väsymyksen merkkejäsi? Miten reagoit niihin?

Nukahtamisvinkkejä löytyy muualta, sen sijaan pari faktaa ja ajatusta virkistävästä unesta:

  • Puolen tunnin unen jälkeen olemme virkeämpiä, mutta vasta syvä uni käynnistää paranemisen ja elpymisen prosesseja.  Itse unen tarve on hyvin yksilöllinen, mutta  univajeen vaikutus terveyteen lienee kaikilla tiedossa.
  • Unisykli kestää yleensä 90 minuuttia. Jos mahdollista, voi asettaa herätyksen niin, ettei herää kesken syvän univaiheen. 4-6 x 90 minuuttia tekee 6-9 h unta. Nykyään on tarjolla erilaisia sovelluksia omien unisykliensä seuraamiseen, esim. Sleep Cycle. Kerro kommenteissa, jos Sinulla on kokemusta näistä!
  • Viime aikoina on kohistu myös esi-isien tavasta nukkua. Kannattaisiko nousta pariksi tunniksi yöllä? Idea tuntuu hullulta vauvaperheen valvomiset muistaen. Erona tietysti, että heräämisajan valitsee itse. Onkohan joku lukijoista kokeillut?
  • Hyvät päiväunet eivät kestä puolta tuntia kauempaa. Eikä itse asiassa tarvitse edes nukahtaa.
  • Pian talviaikaan siirtyessä voimme varjella vireyttä myös myöntämällä pimeyden voiman: 

Annetaan itsellemme lupa ja aika päiväunille. Myönnetään, että väsyttää.

Tämä on vuoden pimein aika, olisihan se ihme jos ei väsyttäisi.

Muttei luovuteta! Ulkoillaan ja kuntoillaan myös, tehdään niitä asioita jotka virkistävät. Levätään niin, että samalla kuunnellaan mikä on meille tärkeää ja tuo iloa.

Nautitaan tästä todellisuudesta, joka on olemassa nukumme tai emme!

***

iRest® voi olla hyvä apu päivittäisen leporutiinin luomiseen ja elämässä hereillä pysymiseen. Tule mukaan perjantaina klo 13-14 Sörnäisiin (Etnofitnessin sali, Vilhonvuorenkatu 11 B.), tutustumishinta 5 euroa!

(Visited 18 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.