Helppoa meditointia

| 0 comments

Vaikeaa. Ahdistavaa. Ei ole aikaa.

Moni tietää säännöllisen meditaation hyödyistä. Usein meditaatioharrastus tyssää kuitenkin lyhyeen.

Yksi iso syy on varmasti ohjauksen puute. Kuinka moni alkaa harjoitella uutta soitinta tai urheilulajia ilman opettajaa? Kyseessä on uuden taidon opettelu. Turhautuminen tulee pian kun ei saa ohjausta ja tukea.

Toinen syy lienee on suorituskeskeisyys. Meditaatio vaatii lempeyttä ja kärsivällisyyttä. Molemmissa on useimmilla meistä harjoiteltavaa.

Miten sitten helpottaa meditointia? Opettajan etsimisen ja kärsivällisyyden lisäksi on monia tapoja. Kokosin tähän vinkkejä, joita olen kuullut ja kokenut hyödylliseksi. Valitse itsellesi sopivat alta:

  • Madalla kynnystä. Alas istuminen riittää. Älä katso kelloa. Joku on ohjeistanut, että meditoida pitäisi 15min/päivä ja 45min kerran viikossa. Minä sanon: vähän on parempi kuin ei mitään.
  • Tee olosi mukavaksi. Hanki meditaatiotyyny tai -penkki. Tai meditoi selinmakuulla (tähän palaan blogissa lähiaikoina).
  • Hanki puhelimeesi meditaatio-sovellus, joka muistuttaa sinua joka päivä tiettyyn aikaan.
  • Kuuntele ohjattuja meditaatioita. Kaikkien tyylistä et ehkä pidä, mutta opit jotain ja mielen on helpompi keskittyä. Kokeile esim. dharmaseed.org tai soundstrue.com.
  • Älä edes yritä tyhjentää mieltä. Mielen funktio on ajatella ja karkailla. Keskitä huomiosi hengitykseen tai kehon tuntemuksiin ja kun huomaat olevasi ajatuksissasi, yritä palauttaa huomio lempeästi takaisin. Toiset päivät ovat helpompia kuin toiset.
  • Lopeta itsesyytökset hitaasta edistymisestä tai huonosta keskittymiskyvystä. Olemme keskeneräisiä. Ole läsnä ja avoin tässä hetkessä. Kuuntele mitä kehosi tai mielesi kertoo.
  • Tärkeintä on aikomus. Kun päätät meditoida edes vähän joka päivä, sitä alkaa tapahtua useammin (vaikkei ehkä joka päivä).
  • Aina sama aika ja paikka auttavat meditaatioon orientoitumista. Esim. aamulla ennen hampaiden pesua saunan lauteilla 😉

Olkoon meditaatiohetkesi rennompi kuin ennen!

 

Ps. Meditaatiotyyny tai -penkki helpottaa istumameditaatiota, mukava matto ja silmätyyny selinmakuulla tapahtuvaa harjoitusta. Itse suosittelen mm. Yoga Madin tuotteita, niitä saa suomesta esimerkiksi Pilateskaupasta. Kun tilaat tämän linkin kautta, saan pienen provision ostoksistasi. Linkin klikkaaminen tai sivuilla oleilu ei luonnollisesti maksa mitään. Kiitos!

(Visited 58 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.