Edes hetken rauhaa

| 0 comments

Yrittäjä-äitien Mamaonbis-lounaalla vitsailtiin siitä, että tässä porukassa kukaan ei nuku. On niin paljon tekemistä. Luulen ja toivon, että toteamus oli liioittelua. 

Jotkut päivät tai viikot (tai kuukaudet!) ovat kuitenkin kiireisempiä kuin toiset. Voi tuntua, että aikaa hengähtämiseen ei ole – on vain selviydyttävä.  Kiire ei kuitenkaan jatku samanlaisena kauaa, edes yhtä päivää. Jos on valppaana, huomaa myös kiireettömät hetket ja voi pysähtyä nauttimaan niistä. Ja ennaltaehkäisemään tulevaa kiirettä.

Entä kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle? Sairastuminen, avioero, unettomuus, työttömäksi jääminen, läheisen kuolema… Kaikilla on näistä joko omakohtaista kokemusta tai kokemuksia tuttavapiirissä. Haastavissa elämäntilanteissa voi tuntua mahdottomalta löytää aikaa itsestä huolehtimiselle. Neuvot liikkumisesta, syömisestä, lepäämisestä saati meditoinnista naurattavat tai suututtavat.

Mitä silloin voi tehdä? Helmikuussa Radio Helsingin haastattelussa minulta kysyttiin vastausta tällaiseen tilanteeseen. Kysymys on vaikea, eikä yhtä oikeaa vastausta ole. Jos on itse tilanteen sisällä, ratkaisu voi tuntua umpisolmulta.

Suru on surettava ja pettymyksestäkin pääsee paremmin läpi kuin kiertämällä. Omista perustarpeista huolehtiminen on kuitenkin keskeisintä. Missä voisin laskea rimaa ja mihin pyytää apua, jotta jaksaisin paremmin? Puhuin radiossa hyväksymisestä ja myötätunnosta. Jos ulkoisiin olosuhteisiin ei voi sillä hetkellä vaikuttaa, omaan mieleen vaikuttaminen on ainoa vaihtoehto. Voisiko tuntea myötätuntoa itseään kohtaan, ja sitä kautta löytää ehkä voimaa etsiä tukea?

Usein toivottomankin tuntuisen tilanteen hyväksyminen johtaa useammin toimintaan tai ratkaisuun kuin sen vastustaminen. Kun myönnät, ettet jaksa enää, haet todennäköisemmin apua kuin että väittäisit pärjääväsi. Kun myönnät, että on liian paljon tekemistä tai liian kova hoppu, teet todennäköisemmin asialle jotain.

En sano, että ”piristy” tai ”älä välitä” – tai että avun pyytäminen tai saaminen olisi välttämättä helppoa. Mutta on mahdollista olla pahentamatta tilannetta itse enempää ja löytää asioita, jotka auttavat jaksamaan. Mielen tarinat siitä, miksi tapahtui niin kuin tapahtui tai miksi ansaitsee kurjan tilanteen, eivät auta. Mutta jos mielen valjastaa myötätunnon ja muutoksen vahvistajaksi, alkaa helpottaa. Meditointirutiini ennaltaehkäisee uupumista ja auttaa vaikeissa tilanteissa.

Millaisia pieniä hetkiä, voisit löytää lepoon ja vain itsellesi? Milloin voisit olla itsellesi lempeä – kuka tai mikä auttaisi siinä? Vaikeita ja hyviä asioita voi olla elämässä yhtä aikaa. Kun muistamme hyviä kiitollisuudella, vaikeita on helpompi kestää.

Ihminen on ihmeellinen selvitytyjä. Sinuun saattaa sattua, mutta saat myös toivoa. Vankilavuosista selvinneen Nelson Mandelan tarina inspiroi aina. Hän oli päättänyt että vaikka vapaus riistetään, toivoa ne eivät voi häneltä ottaa. Aina on toivoa.

Yrittäjä-äidit onneksi pitävät yhtä ja Ihanaäiti-kampanjasivuilta löytyy myös lista tahoista, joista äidit voivat hakea apua. Tuetaan toisiamme haasteissa!

Ps. Aikalisä-videosarjassa annan vinkkejä normiarjen aikalisiin. Siihen miten arkisen aherruksen tai kiireen keskellä muistaisi pysähtyä ja huolehtia itsestään. Joistain vinkeistä saattaa olla apua myös haastavan tilanteen keskellä. Tilaa ilmaiset Aikalisä-vinkkivideot täältä.

**

Hidastamon blogi muuttaa tänne osoitteesta hidastamo.wordpress.com. Vanhat tekstit löydät sieltä!

(Visited 15 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.