Ainoa harjoitus, jonka tarvitset

| 0 comments

Huolen tai stressin hetkellä olet ehkä huomannut huokaavasi syvään? Kehosi hakee automaattisesti tasapainoa ja hermoston rauhoittamista pitkällä uloshengityksellä. Hengitys on elintoiminnoistasi se, joka voi tapahtua sekä automaattisesti että kontrolloidusti. Sitä kannattaa hyödyntää tietoisesti.

Aina mukanamme

Hengitys on aina mukanasi ja tässä hetkessä. Se ei voi olla eilisessä eikä huomisessa. Pelkkä hengityksen tarkkailu on yksi yksinkertaisimmista, mutta tehokkaimmista meditaatioharjoituksista. Hengityksen lyhytkin huomioiminen kesken minkä tahansa tilanteen antaa tietoa olotilastasi, tunteistasi, virkeydestäsi ja niin edelleen. Huomion kääntäminen sisäänpäin auttaa sinua huolehtimaan itsestäsi ja keskittymään yhteen asiaan kerrallaan.

Joogan pranayama-hengitysharjoituksilla voidaan rauhoittaa hermostoa ja toisaalta edistää meditatiivista olotilaa. Harjoituksia on erilaisia, yksi on uloshengityksen rento ja pakoton pidentäminen minuutiksi pariksi. Siinä missä sisäänhengitys aktivoi, pitkä uloshengitys

  • rauhoittaa
  • laskee sydämen sykettä
  • laskee verenpainetta

Myös hengityksen yhteyttä tunteisiin on tutkittu. Emmä Seppälä viittaa kirjassaan Elä onnellisemmin Philippot’n tutkimuslöytöön: eri tunteilla on erilaiset hengityskaavat ja kun ihmisiä pyydetään hengittämään tietyn kaavan mukaan, he alkavat tuntea noita tunteita. Yksinkertaistaen syvä ja hidas hengitys tuo rauhallisen olon, pinnallinen ja nopea kiukun tai ahdistuksen.

Lue myös: Viimeinen kurssi, jonka käyt

Tarkkailusta harjoitteluun

Miksi siis et käyttäisi hengitystä tukenasi? Salliva ja lempeä hengityksen tarkkailu on hyvä läsnäoloharjoitus. Tiukassa tilanteessa taas esimerkiksi jooginen nadi shodana-vuorosierainhengitys, tai pidennetty uloshengitys rentouttaa väistämättä. Hidas hengitys aktivoi vagushermon (joka on yhteydessä sydämeen, keuhkoihin ja ruoansulatukseen) ja hidastaa sympaattista hermostoa ja lisämunuaisia. Siirryt taistele- ja pakene-moodista lepää-ja sulattele-moodiin. Kyllä kiitos, eikö vaan?

Hengityksestä saat oivan tuen ja kaverin elämän mutkiin, kun palaat sitä huomioimaan ja harjoittamaan säännöllisesti. Pian huomaat, että olet haastavassa tilanteessa alkanut itsestään hengittää syvemmin!

Mitä uutta opit tästä blogitekstissä? Kerro kommenteissa!

Jos koit tämän tekstin hyödylliseksi, liity Hidastajan uutiskirjelistalle, josta saat lisää vinkkejä rennompaan elämään. Liittyessäsi saat heti Hidastajan oppaan (pdf).

 

Kuva Eli DeFaria on Unsplash

(Visited 71 times, 1 visits today)

Vastaa

Required fields are marked *.


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.