3 keinoa irtautua ongelmakeskeisyydestä

Läsnäolon ja rentoutumisen vaikeuksista puhuttaessa näämme usein ongelman. Sen, miten pitäisi olla erilainen. Olla se, mitä emme ole.

Vähemmän herkkä, murehtija, negatiivinen. Parempi aikatauluttaja. Ahkerampi ja virkeämpi – meditoida enemmän, lukea enemmän, oppia enemmän.

Tähän kaikkeen sisältyy uskomus siitä, että olemme vääränlaisia. Ettemme kelpaa tällaisina, ja onnettomuuden ratkaisu on muuttuminen.

balloon_gastight_envelope_gas_filled

Itseään vastustava kaipaa kuitenkin jotain muuta, hyväksyntää ja positiivista rohkaisua. Ongelma ei häviä pyrkimällä eroon ominaisuuksistaan ja vastustamalla sitä mitä on. Ongelma ratkaistaan Buddhankin mukaan hyväksymällä negatiivinen ja viljelemällä positiivista.

Negatiivista ei työnnetä pois mutta huomiota kiinnitetään myös – ja enenevässä määrin – myös muualle.

Miten?

1. Oletko kokeillut kiitollisuusharjoituksia? Olet ehkä huomannut miten olotila muuttuu kun näet kaiken sen mitä Sinulla jo on, kaiken Sinulta puuttuvan sijaan. Kiitollisuusrutiiniksi käy päiväkirjan lisäksi esimerkiksi jokaisesta ateriasta, vesilasista, keskustelusta tai kohtaamisesta kiittäminen.

2. Oletko pohtinut kaikkia hyviä puoliasi? Asioita, jotka tekevät Sinusta ainutlaatuisen? Kukaan meistä ei ole täysin samanlainen yhdistelmä juuri noita ominaisuuksia ja kokemuksia. Voitko kokea sen rikkauden? Voit myös kysyä ystäviltäsi, mitä hyvää he Sinussa näkevät.

3. Jos haluat lisätä kiireettömyyttä, rentoutumista tai meditaatiota, huomaa pienetkin niitä edistävät teot. Sen sijaan, että harmittelet miten vähän olet tehnyt, kiinnitä huomiosi lepohetkiin, rentoon olotilaan, hengitykseen tai läsnäolon tunteisiin.

Näe kaikki se hyvä mikä Sinussa ja tässä hetkessä jo on!

(Visited 23 times, 1 visits today)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Solve : *
22 × 29 =