Syksyn 2019 joogakurssit

Kuva: Maria Kärkkäinen

Tervetuloa joogatunneilleni syksyllä! Ohjaan Järvenpäässä sunnuntaisin Heartful Yogaa, lasten joogaa ja raskausajan joogaa. Kurssit pidetään Päiväkoti Pikkukarhun tunnelmallisessa salissa. Lisätiedot ja ilmoittautuminen Holvin kautta.

Uudelleen aloittamisen taito

Ihminen on siitä jännä otus, että se ei useinkaan opi kerrasta. Samaan asiaan tai oivallukseen täytyy palata aina uudelleen. Se voi tuntua pään seinään hakkaamiselta – tai ihanalta jälleennäkemiseltä.

Sain muistutuksen tästä kuunnellessani pitkästä aikaa ohjattua iRest Yoga Nidra-harjoitusta. Olen harjoittanut ja ohjannut iRestiä vuodesta 2014, mutta nyt on ollut pidempi tauko. Hyvääkin tekevät rutiinit katoavat helposti elämänmuutoksissa. Vauvan kanssa kotona ei aina meinaa ehtiä edes syömään tai vessaan, eikä elämä ole kovin suunnitelmallista.

Mutta mikäpä auttaisi yliväsynyttä paremmin rentoutumaan! Vauvan vihdoin nukahdettua päiväunille piti vain tehdä tietoinen päätös laittaa puhelin pois. Käyttämääni ilmaiseen Insight Meditation -sovellukseen on tullut iRestin kehittäjän Richard Millerin ohjaamia harjoituksia, sekä ilmaisia että kurssimuodossa. Parinkymmenen minuutin ”joogaunen” jälkeen olin kuin uusi ihminen. Suosittelen lämpimästi.

Minkä jaksamista tukevan ja stressiä vähentävän asian voisit taas löytää uudelleen?

Photo by Cristian Newman on Unsplash

Puhu itsellesi lempeästi

Leppoisaa joulun odotusta uuden meditaatioäänitteen myötä! Kuuntele alta 🙂

Rentouttavia ääniä hiljaisuudessa

Marraskuu on riisunut puut lehdistä ja ympäröinyt harmaudellaan.  Haet ehkä virkistystä kirkasvaloista tai liikunnasta (tai suklaasta!)? Toisaalta pimeä aika tarjoaa mahdollisuuden kääntyä sisäänpäin. Pimeässä ei näe, joten äänet kuuluvat selvemmin.

Luonnon ääni

Tihkusade ja kura eivät välttämättä houkuttele, mutta luontoon lähteminen kannattaa nytkin. Kuuluuko jossain tikka tai orava? Puron tai meren laineiden ääni? Hengityksen vaimea ääni on aina mukana.

Oma ääni

Laulaminen ja hyräily resonoivat kehossa ja rauhoittavat hermostoa. Itse en tavoittele tiettyjä nuotteja vaan hymisen äänteitä ja esimerkiksi Om-mantraa. Silloin on helpompi pysyä rentona, ääni kaikuu luonnollisesti eikä väsy. Entä sisäinen ääni? Meditaation keskellä erottaa ajatusten virrasta ehkä niitä olennaisimpia viestejä. Hesarissa kirjoitettiin myös vähän aikaa sitten sisäisen puheen merkityksestä. Kuinka tärkeää on, että se kannustaa eikä lannista. Kuulemma on helpompaa kuulla viesti, jos puhuttelee itseään nimellä tai kolmannessa persoonassa.

Rentouttavat äänet

Musiikki, äänimaljat, koshit, rentoutusnauhoite. Mitä sinä haluat kuunnella kun haluat rentoutua?

Ps. Valmistelen uutta äänitettä Hidastamon Youtube-kanavalle. Liity tilaajiin, niin saat ilmoituksen kun se on valmis 🙂

Kuva: Alex Perez / Unsplash

Heartful Mama -workshop odottaville 3.11.2018

Etsitkö raskausjoogaa tai odottavalle sopivaa kurssia? Me kaksi odottavaa Heartful Yoga-opettajaa, Johanna Petäistö ja allekirjoittanut, pidämme lempeän workshopin odottajille 3. marraskuuta Hyvinkäällä.  Luvassa on lempeää raskauteen sopivaa joogaa, hengitysharjoituksia sekä rentoutumista odotuksen ja synnytykseen valmistautumisen tueksi! Luodaan tilaa hengitykselle, hiljentymiselle ja muutokselle, ja sitä kautta yhteyttä itseen sekä vauvaan.

Workshopiin on vielä muutama vapaa paikka. Kurkkaa lisätiedot ja ilmoittaudu täällä. 

Ps. Jos et satu kuulumaan tähän aika rajattuun kohderyhmään, vinkkaa ihmeessä workshopista raskaana oleville ystävillesi 🙂 Muita workshopeja tulossa taas kun elämäntilanne sallii…

raskausjooga
Kuva: Maria Kärkkäinen

 

 

 

Askelia rennompaan arkeen

Koulut ovat alkaneet ja työt kutsuvat suurinta osaa meistä. Kun loma on enää vain muisto, miten keventää arki leppoisaksi?

Itse olen huomannut muutaman asian olevan ratkaisevia rennomman arjen luomisessa.

Tärkein on palauttava rutiini. On se sitten jooga, meditaatio, kävelylenkki, ratsastus, sienestys. Jotain, mikä toistuu viikottain – tai päivittäin – missä keho ja mieli elpyy.

Toinen on tietenkin uni. Hyvä, syvä uni antaa voimia seuraavaan päivään. Monesti illalla voi olla rättiväsynyt, mutta kunnon unien jälkeen on valmis taas aloittamaan tyhjältä pöydältä.

Kolmantena tulevat irtiotot. Irtiotto voi olla retriitti, konsertti, rutiinista poikkeava luontoretki, hartaudella valmistettu illallinen. Jotain, mikä kohottaa arjen yläpuolelle.

Neljäntenä arjen helpottajat. Mikä pieni asia keventäisi huomattavasti? Olisiko se ruuan tilaaminen kotiin vai imuroinnin ulkoistaminen robotille (paras hankintani pitkään aikaan!),

Tässä voimanelikko. Jota tukevat oivasti lämpimät ihmissuhteet ja hyvä ruoka.

Millä eväillä sinä siirryt kohti rennompaa arkea?

Ps. Loistava mahdollisuus irtiottoon tarjoutuu parin viikon päästä Hidastajan lauantaissa. Olisi ihana nähdä sinut siellä!

äänimaljoja
Kuva: Ilona Ikola

 

Helpoin tapa rentoutua

Laskeudun alas jyrkkää rinnettä. Yhtäkkiä huomaan solisevan äänen. Alhaalla täytyy olla puro! Pian olen ihanimmassa purolehdossa, jossa sudenkorennot lentelevät kirkkaan veden yllä. Milloinhan olin viimeksi näin onnellinen?

Luonnossa oleskelun vaikutuksista ihmiseen on alettu viime aikoina puhua enemmän. Ärsyketulvan kasvaessa helpotusta stressiin etsitään joka suunnalta ja luonnollisesti myös luonnosta.

Minulle se on luontevin ja helpoin tapa rentoutua.

Luonto tarjoaa paikkoja hellittää, hengittää, aistia ja olla läsnä. Raikas ilma ja puiden eteeriset öljyt vaikuttavat myös vastustuskykyyn.

Toiselle paras paikka on metsä, toiselle meri, järvenranta tai niitty. Missä sinä käyt tai haluaisit käydä useammin?

Mutta arjen keskellä ainakin minun tulee liian harvoin lähdettyä. Luonnossa käymisestä tulee tapa samalla tavalla kuin mindfulnessista tai joogasta: luomalla intentioita, rutiineja ja palaamalla siihen yhä uudelleen. Aina voi aloittaa taas!

Ps. Palasin juuri Lapin reissulta. Tunnelmia voit kurkata Hidastamon instagramista. Puro

Läsnäolosta ongelmanratkaisuun – kokemuksia Art of Hosting-koulutuksesta

Kannatella itseä, kannatella muita, olla kannateltavana, olla osa yhteisöä.

Siinä neljä johtajuuden ulottuuvuutta, joihin tutustuin osallistavan johtamisen ja fasilitoinnin Art of Hosting -koulutuksessa tällä viikolla. Päivätyöni liittyy osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseen ja olen aina pitänyt sitä jokseenkin erillisenä tästä hidastamisen ja rentoutumisen maailmasta. Mutta. Koulutuksessa lähestyttiin osallisuutta paljon syvällisemmin ja oivalsin, että melko lailla samoista periaatteista on kyse hyvinvoinnin edistämisessä.

Jotta jaksaa huolehtia muista, on huolehdittava itsestään. Jotta jaksaa huolehtia itsestään, on saatava olla osa yhteisöä ja muiden kannateltavana aika ajoin. Joogassa ja meditaatiossa muut harjoittajat tukevat omaa harjoitusta. Sisäisen harjoituksen tarkoitus on näkyä myös ulkomaailmassa, esimerkiksi empaattisempana ja tietoisempana toimintana.

Erityisesti haastavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuun sopivien menetelmien koulutuksessa tutustuttiin mm. Sitrassa kehitettyyn Erätauko-menetelmään. Erätauossa eritaustaiset ihmiset kokoontuvat piiriin keskustelemaan tasavertaisina. Puhutaan vain omasta kokemuksesta, keskeyttämättä muita, liittyen toisten puheeseen.

Ihastuin myös ”kollektiivisen toiminnan mindfulnessiksikin” kutsuttuun U-teoriaan (Otto Scharmer). Siinä tavoitellaan monimutkaisten ongelmien ratkaisussa siirtymää rutiinitasolta syvemmälle – avointa mieltä, sydäntä ja lopulta yhteista tahtotilaa. Keskiössä on (tähän astisen ymmärrykseni mukaan) sekä muiden että intuition kuuntelu, vanhasta irti päästäminen ja pysähtymisen kautta yhteinen toimintatahto. Läsnäololla ja kehon kuuntelulla on keskeinen rooli.

Jäin siis pohtimaan, miten yksin tai yhdessä opittu läsnäolo ja kehotietoisuus voisi muuttua yhteiseksi toiminnaksi tasa-arvoisemman ja ekologisemman maailman puolesta. Miten tänä kesänä sinä aiot kannatella itseäsi – ja sitten omalta osaltasi muita tai yhteistä luontoamme? 

Photo by Stefan Steinbauer on Unsplash