Pysähtymisen voima

Stressaantuneena ihmisellä on taipumus lisätä vauhtia. Ajattelee, että teen nopeammin niin saan enemmän tehtyä. Itse olen nyt hoitovapaalla huomannut arjen pyörityksessä, että vauhtia tulee helposti liikaa kun kuuntelee lasten tarpeita tai jos tarttuu impulssiin siivota – valmista kun ei koskaan tule…

Jatkuva liike ei ole tehokasta eikä järkevää. Se on illuusiota. Kun otat välihengityksen, pienen tauon tai nokoset, jaksat paljon paremmin. Samalla tartutat rauhallisempaa tahtia ympärilläsi oleviin – ovat ne sitten lapsia tai aikuisia.

Voisitko pysähtyä ihan hetkeksi nyt? Nostaa katseen ruudusta, hengittää pari kertaa syvään. Joskus tarvitsemme vain muistutuksen siitä, että hidastaminen on sallittua. Kokeile 🙂

Ps. Tarjoan vielä kaksi mahdollisuutta osallistua lempeään joogaan ja yoga nidra-syvärentoutukseen loppuvuonna. Edelliseen osallistunut Kaarina piti eniten ”Rauhallisesta ja harmoonisesta opetuksesta keskittyen sydämellisyyteen, itseensä hiljentymiseen ja kenties myös kohtaamiseen pala palalta.” Kurkista lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan!

Tue keskittymiskykyä lempeydellä

Oletko huomannut, että nykyään on entistä vaikeampi pitää mieli ja suunta kirkkaana? Huomio harhautuu todella helposti kännykän, tietokoneen tai television syövereihin. Ympäröivät vaatimukset, haasteet ja sisäinen suorittaja hajottavat keskittymistä. Huomiosta tulee lyhytjänteistä tai pinnistelevää.

Keskittymisellä voidaan tarkoittaa montaa asiaa. Toisaalta pitkäkestoista huomion pysymistä tietyssä asiassa, mutta toisaalta myös pitkäjänteisyyttä palata tärkeisiin asioihin. Miten voisi luoda pidempikestoista, vakaata pohjaa elämälle, jos keskittymiskyky herpaantuu jatkuvasti? Miten siis keskittyä, jos ei osaa keskittyä?

Muistatko, mikä on sinulle tärkeää, mihin haluaisit keskittyä? Jos et, tai jos se välillä unohtuu – kuten minulla -tarvitset hetkiä itsesi kuunteluun. Jotta muistat, mikä on itselle tärkeää. Jotta voit tehdä päätöksiä tehdä tai olla tekemättä jotain, raivata tilaa, sulkea puhelimen, keskittyä olennaiseen.

Meditointi on yksi tapa kuunnella sisintään. Harjoituksesta voi kuitenkin helposti tulla myös suoritus, jos soimaa itseään siitä, että huomio ei pysy hengityksessä tai on tällä viikolla meditoinut vain kerran.

Mieti, millä tavalla puhut mielessäsi tai millaisia ohjeita kuuntelet kun meditoit tai joogaat? Minusta on esimerkiksi helpompaa antaa huomion ”levätä” hengityksessä kuin ”keskittyä” hengitykseen. Annan itselleni lepotauon muistamisesta ja suunnittelemisesta, lepään hengityksessä. Kun ajatus harhautuu, on houkuttelevampaa palata lepäämään kuin pinnistellä keskittymään. Joogatessa on mukavampaa esimerkiksi ”antaa kehon löytää tähän hetkeen oikea asento” sen sijaan, että tavoittelee ulkoista muotoa tai jotain mitä viime viikolla (tai vuonna) teki. Harjoituksen jälkeen mieli on selkeämpi, alitajunnasta pulpahtelee esiin muistutus siitä, mikä on nyt tärkeää.

Mieli toimii jännällä tavalla. ”Rentoudu!” ja ”keskity!” harvemmin toimivat. Lempeät sanat ja itsemyötätunto auttavatkin yllättäen pysähtymään, keskittymään ja löytämään sen mikä oli kadoksissa. Tietoinen läsnäolo tuo laajemman kuvan, mutta myös yksityiskohdat paremmin esille.

Millainen sisäinen kannustus auttaa sinua keskittymään olennaiseen?

Ps. Lempeää keskittymistä harjoitellaan myös su 13.10. kurssilla, mukaan mahtuu vielä muutama nopea!

Photo by vision webagency on Unsplash

Syksyn 2019 joogakurssit

Kuva: Maria Kärkkäinen

Tervetuloa joogatunneilleni syksyllä! Ohjaan Järvenpäässä Heartful Yogaa, lasten joogaa ja raskausajan joogaa. Kurssit pidetään Päiväkoti Pikkukarhun tunnelmallisessa salissa. Lisätiedot ja ilmoittautuminen Holvin kautta.

Edit: Koko syksyn kurssit eivät valitettavasti toteudu, mutta suunnittelen lyhyempiä kursseja loka-marraskuulle. Jos haluat kuulla niistä ensimmäisten joukossa, laita minulle sähköpostia sanna@hidastamo.fi

Ps. Joogan lisäksi syksyllä jaksamista tukevat mahtavasti myös Arctic Warriorsin lappilaiset superfoodit, joista saat koodilla hidastamo -20% elokuun loppuun asti heidän verkkokaupassaan 🙂

Uudelleen aloittamisen taito

Ihminen on siitä jännä otus, että se ei useinkaan opi kerrasta. Samaan asiaan tai oivallukseen täytyy palata aina uudelleen. Se voi tuntua pään seinään hakkaamiselta – tai ihanalta jälleennäkemiseltä.

Sain muistutuksen tästä kuunnellessani pitkästä aikaa ohjattua iRest Yoga Nidra-harjoitusta. Olen harjoittanut ja ohjannut iRestiä vuodesta 2014, mutta nyt on ollut pidempi tauko. Hyvääkin tekevät rutiinit katoavat helposti elämänmuutoksissa. Vauvan kanssa kotona ei aina meinaa ehtiä edes syömään tai vessaan, eikä elämä ole kovin suunnitelmallista.

Mutta mikäpä auttaisi yliväsynyttä paremmin rentoutumaan! Vauvan vihdoin nukahdettua päiväunille piti vain tehdä tietoinen päätös laittaa puhelin pois. Käyttämääni ilmaiseen Insight Meditation -sovellukseen on tullut iRestin kehittäjän Richard Millerin ohjaamia harjoituksia, sekä ilmaisia että kurssimuodossa. Parinkymmenen minuutin ”joogaunen” jälkeen olin kuin uusi ihminen. Suosittelen lämpimästi.

Minkä jaksamista tukevan ja stressiä vähentävän asian voisit taas löytää uudelleen?

Photo by Cristian Newman on Unsplash

Puhu itsellesi lempeästi

Leppoisaa joulun odotusta uuden meditaatioäänitteen myötä! Kuuntele alta 🙂

Rentouttavia ääniä hiljaisuudessa

Marraskuu on riisunut puut lehdistä ja ympäröinyt harmaudellaan.  Haet ehkä virkistystä kirkasvaloista tai liikunnasta (tai suklaasta!)? Toisaalta pimeä aika tarjoaa mahdollisuuden kääntyä sisäänpäin. Pimeässä ei näe, joten äänet kuuluvat selvemmin.

Luonnon ääni

Tihkusade ja kura eivät välttämättä houkuttele, mutta luontoon lähteminen kannattaa nytkin. Kuuluuko jossain tikka tai orava? Puron tai meren laineiden ääni? Hengityksen vaimea ääni on aina mukana.

Oma ääni

Laulaminen ja hyräily resonoivat kehossa ja rauhoittavat hermostoa. Itse en tavoittele tiettyjä nuotteja vaan hymisen äänteitä ja esimerkiksi Om-mantraa. Silloin on helpompi pysyä rentona, ääni kaikuu luonnollisesti eikä väsy. Entä sisäinen ääni? Meditaation keskellä erottaa ajatusten virrasta ehkä niitä olennaisimpia viestejä. Hesarissa kirjoitettiin myös vähän aikaa sitten sisäisen puheen merkityksestä. Kuinka tärkeää on, että se kannustaa eikä lannista. Kuulemma on helpompaa kuulla viesti, jos puhuttelee itseään nimellä tai kolmannessa persoonassa.

Rentouttavat äänet

Musiikki, äänimaljat, koshit, rentoutusnauhoite. Mitä sinä haluat kuunnella kun haluat rentoutua?

Ps. Valmistelen uutta äänitettä Hidastamon Youtube-kanavalle. Liity tilaajiin, niin saat ilmoituksen kun se on valmis 🙂

Kuva: Alex Perez / Unsplash

Heartful Mama -workshop odottaville 3.11.2018

Etsitkö raskausjoogaa tai odottavalle sopivaa kurssia? Me kaksi odottavaa Heartful Yoga-opettajaa, Johanna Petäistö ja allekirjoittanut, pidämme lempeän workshopin odottajille 3. marraskuuta Hyvinkäällä.  Luvassa on lempeää raskauteen sopivaa joogaa, hengitysharjoituksia sekä rentoutumista odotuksen ja synnytykseen valmistautumisen tueksi! Luodaan tilaa hengitykselle, hiljentymiselle ja muutokselle, ja sitä kautta yhteyttä itseen sekä vauvaan.

Workshopiin on vielä muutama vapaa paikka. Kurkkaa lisätiedot ja ilmoittaudu täällä. 

Ps. Jos et satu kuulumaan tähän aika rajattuun kohderyhmään, vinkkaa ihmeessä workshopista raskaana oleville ystävillesi 🙂 Muita workshopeja tulossa taas kun elämäntilanne sallii…

raskausjooga
Kuva: Maria Kärkkäinen

 

 

 

Askelia rennompaan arkeen

Koulut ovat alkaneet ja työt kutsuvat suurinta osaa meistä. Kun loma on enää vain muisto, miten keventää arki leppoisaksi?

Itse olen huomannut muutaman asian olevan ratkaisevia rennomman arjen luomisessa.

Tärkein on palauttava rutiini. On se sitten jooga, meditaatio, kävelylenkki, ratsastus, sienestys. Jotain, mikä toistuu viikottain – tai päivittäin – missä keho ja mieli elpyy.

Toinen on tietenkin uni. Hyvä, syvä uni antaa voimia seuraavaan päivään. Monesti illalla voi olla rättiväsynyt, mutta kunnon unien jälkeen on valmis taas aloittamaan tyhjältä pöydältä.

Kolmantena tulevat irtiotot. Irtiotto voi olla retriitti, konsertti, rutiinista poikkeava luontoretki, hartaudella valmistettu illallinen. Jotain, mikä kohottaa arjen yläpuolelle.

Neljäntenä arjen helpottajat. Mikä pieni asia keventäisi huomattavasti? Olisiko se ruuan tilaaminen kotiin vai imuroinnin ulkoistaminen robotille (paras hankintani pitkään aikaan!),

Tässä voimanelikko. Jota tukevat oivasti lämpimät ihmissuhteet ja hyvä ruoka.

Millä eväillä sinä siirryt kohti rennompaa arkea?

Ps. Loistava mahdollisuus irtiottoon tarjoutuu parin viikon päästä Hidastajan lauantaissa. Olisi ihana nähdä sinut siellä!

äänimaljoja
Kuva: Ilona Ikola

 

Helpoin tapa rentoutua

Laskeudun alas jyrkkää rinnettä. Yhtäkkiä huomaan solisevan äänen. Alhaalla täytyy olla puro! Pian olen ihanimmassa purolehdossa, jossa sudenkorennot lentelevät kirkkaan veden yllä. Milloinhan olin viimeksi näin onnellinen?

Luonnossa oleskelun vaikutuksista ihmiseen on alettu viime aikoina puhua enemmän. Ärsyketulvan kasvaessa helpotusta stressiin etsitään joka suunnalta ja luonnollisesti myös luonnosta.

Minulle se on luontevin ja helpoin tapa rentoutua.

Luonto tarjoaa paikkoja hellittää, hengittää, aistia ja olla läsnä. Raikas ilma ja puiden eteeriset öljyt vaikuttavat myös vastustuskykyyn.

Toiselle paras paikka on metsä, toiselle meri, järvenranta tai niitty. Missä sinä käyt tai haluaisit käydä useammin?

Mutta arjen keskellä ainakin minun tulee liian harvoin lähdettyä. Luonnossa käymisestä tulee tapa samalla tavalla kuin mindfulnessista tai joogasta: luomalla intentioita, rutiineja ja palaamalla siihen yhä uudelleen. Aina voi aloittaa taas!

Ps. Palasin juuri Lapin reissulta. Tunnelmia voit kurkata Hidastamon instagramista. Puro